Kort sagt: Så bra det kan bli.
Vi använder bästa möjliga hårdvara (skanners) och mjukvara (program). För att du lättare skall kunna bedöma den bildkvalitet vi producerar har vi lagt upp några exempelbilder som vi digitaliserat för kunder.
Se sidan med Exempelbilder.
Skick och kvalitet på dina originalbilder ligger dock alltid till grund för hur slutresultatet blir.
Det ordnar sig! Läs mer på sidan Orderblankett & Prislista.
DiaDirekt utför all skanning på plats i egen studio. Vi skickar alltså inte dina bilder vidare till tredje part i Sverige eller utomlands – vilket vissa av våra konkurrenter gör.
Dina frågor besvaras alltid av den person som utför skanningen av just dina bilder.
Nej. Vi rengör inte bilderna manuellt. Vi digitaliserar dem i befintligt skick. Om de är så smutsiga att de riskerar att skada vår utrustning meddelar vi dig för att hitta en lösning.
Alla färgskanners har tre kanaler: RGB (Röd, Grön, Blå).
Våra skanners för diabilder, negativ- och positivfilm har dessutom en fjärde kanal: IR (Infraröd). Den infraröda kanalen används för att detekterar damm och repor. Tekniken är även känd som Digital ICE Quad Advanced™. Tekniken är begränsad till transparenta/genomlysliga färgbilder och fungerar alltså inte på svartvita bilder eller fotokopior.
Se sidan med Exempelbilder.
Skick och kvalitet på dina originalbilder ligger dock alltid till grund för hur slutresultatet blir.
En vanlig skanner med endast tre kanaler (RGB) kan alltså inte detektera och ta bort damm och repor. Det samma gäller för vanliga kameror, som somliga använder för att fotograferar av diabilder etc.
Även om man rengör bilden manuellt i förväg blir resultatet betydligt sämre än om bilden skannas via IR-kanalen med efterföljande automatjustering.
De programvaror vi använder har automatisk justering av färger och kornighet. Ibland kan bilder få så kallat färgstick, vilket innebär att en färg (röd, grön eller blå) blir väldigt markant. Detta beror då på originalbilden, ofta pga att den är gammal och blivit utsatt för solljus etc, som våran programvara då oftast kan reducera / ta bort.
Se sidan med Exempelbilder.
Men ibland går det helt enkelt inte att justera färgen med den inbyggda algoritmen. Sådan bilder (som tillhör undantagen) försöker vi då justera manuellt. Ibland går det bra, ibland går det helt enkelt inte.
Ja. Har du valt Namngivning kan du även välja att vi sparar bilderna i mappar utan extra kostnad.
När du beställer kan du själv ange hur dina bilder skall sparas. Bifoga då tydliga instruktioner om hur du vill att bilderna och mapparna ska namnges. Ange på orderblanketten om du vill ha bilderna sorterade i mappar. Du bestämmer själv namnet på en mapp/folder. Tänk på att gruppera dina bilder som du lämnar till oss på motsvarande sätt.
Exempel
Du har diabilder i ett diamagasin som du märker ”Sommaren 1978” och ett kuvert med foton och negativremsor som du kallar ”Julen 1993”. På din beställning anger du att det skall finnas två mappar med dessa namn. Dina digitala foton läggs då i dessa mappar och kan visas på samma DVD-spelare eller dator. Bilderna i respektive mapp namnges efter mappnamnet och tillförs ett löpnummer.
Mappnamn: Sommaren 1978
Bildnamn: Sommaren_1978_001.jpg, Sommaren_1978_002.jpg osv...
Mappnamn: Julen 1993
Bildnamn: Julen_1993_001.jpg, Julen_1993_002.jpg osv...
Packa dina bilder i olika kuvert eller påsar som märks med samma namn som mappen ska få. Allt läggs sedan i en gemensam kartong för hela beställningen. Diabilder mår bäst av att ligga kvar i sina kassetter och lådor. Undvik att tejpa på påsar, bilder och kassetter. Använd helst gummiband. Själva försändelsekartongen kan givetvis tejpas.
Tänk på att vissa DVD-spelare kan ha problem att hantera för många undermappar och att ett fåtal spelare inte kan hantera mappar alls. Vi rekommenderar ”Spara i mappar” för beställningar via WeTransfer eller USB samt på DVD där du är säker på att din DVD-spelare kan läsa filer i mappar.
Vi använder utrustning från AMD, Apple, Canon, Epson, Gepe, Hamrick, Hewlett-Packard, Intel, Kodak, Lexmark, Microsoft, Microtek, Nikon, Noritsu och Samsung m.fl för högsta möjliga kvalitet.
Ja. Av maskintekniska skäl kan diabilder endast skannas i liggande format så kallat ”landskap / landscape”. Stående bilder vänder vi alltså manuellt till liggande innan skanning. Efter skanning vänds de digitala bilderna åt rätt håll igen.
Vi vänder även spegelvända bilder åt rätt håll när så är möjligt. Det krävs då att bilden har tydliga referenser som vägskyltar, nummerplåtar, butiksskyltar etc. Rena naturbilder är svåra, oftast omöjliga, att avgöra om de är spegelvända eller inte.
Ja. Du kan göra hur många dubbletter som helst och redigera som du vill. Ska bilderna redigeras rekommenderar vi att du väljer formatet TIFF.
Bilder går dock inte att redigera direkt från en DVD-skiva utan måste då först kopieras till en dator etc innan redigering.
Nej, inte om du kopierar från en enhet till en annan som från DVD till dator, DVD till USB, USB till dator osv, eller skickar via mail till släkt och vänner. Den formen av kopiering påverkar inte bilderna på något sätt alls. Det är exakt samma information på originalfilen som kopian och kan göras hur många gånger som helst.
Komprimering som till tex ZIP påverkar heller inte bildens kvalitet. När ZIP-filen packas upp är bilden återigen samma som originalet.
Det är endast om/då man öppnar en JPEG-bild i ett bildbehandlingsprogram, som tex Photoshop, och justerar något i bilden samt sedan sparar den som JPEG igen som det kan ske en viss skillnad i kvalitet – om än knappt märkbar. Så en enstaka ”sparning” från JPEG till JPEG funkar oftast utan någon märkbar försämring.
Men vet du med säkerhet att du kommer att justera bilden/erna i efterhand, en eller kanske flera gånger, rekommenderar vi formatet TIFF – för säkerhets skull.
Vår standardformat är JPEG (.jpg) som kan visas på alla mobiler och surfplattor med moderna operativsystem samt alla SmartTV:s och datorer.
På Orderblanketten kryssar du i vad vi ska göra med dina gamla bilder:
Returfrakt tillkommer enligt gällande prislista.
Om din order innehåller material som vi av någon anledning inte kan hantera så returnerar vi alltid detta material till dig. Returfrakt tillkommer enligt gällande prislista.
Nej, det är inget krav. Men det underlättar för både dig och oss gällande kontakt och orderstatus.
Anger du din mailadress på orderblanketten får du ett mail av oss:
Även våra mail kan fastna i spamfilter, så kika först i din mails skräpkorg. Om du ändå inte hittar något mail från oss är det bäst att kontakta oss via mail eller telefon. Om du kontaktar oss via mail är det bra om du även skriver ditt telefonnummer i mailet.
Om du inte har någon mailadress, eller av någon anledning inte vill ge den till oss, får du heller inga mail från oss med information om orderstatus etc. Har du angett mobilnummer kan vi då skicka informationen via sms. Har du heller inte angett något mobilnummer skickar vi endast fakturan till den på ordersedeln angivna returadressen.
Ja. Vi har kunder både inom och utanför EU.
Om det gäller leverans från och till andra länder än Sverige är det alltid bäst att kontakta oss innan du skickar dina bilder.