Vanliga frågor / Q&A
Hur bra blir resultatet?
Kort sagt: Så bra det kan bli.
Vi använder bästa möjliga hårdvara (skanners) och mjukvara (program).
För att du lättare skall kunna bedöma den bildkvalitet vi producerar har vi lagt upp några exempelbilder som vi digitaliserat för kunder.
Se sidan med Exempelbilder.
Skick och kvalitet på dina originalbilder ligger dock alltid till grund för hur slutresultatet blir.
Jag saknar skrivare och kan därför inte skriva ut Orderblanketten.
Det ordnar sig! Läs mer på sidan Orderblankett & Prislista.
Vem skannar bilderna?
DiaDirekt utför all skanning på plats i egen studio. Vi skickar alltså inte dina bilder vidare till tredje part i Sverige eller utomlands – vilket vissa av våra konkurrenter gör.
Dina frågor besvaras alltid av den person som utför skanningen av just dina bilder.
Gör ni rent bilder innan ni skannar?
Nej. Vi rengör inte bilderna manuellt. Vi digitaliserar dem i befintligt skick. Om de är så smutsiga att de riskerar att skada vår utrustning meddelar vi dig för att hitta en lösning.
Hur tar ni bort damm och repor?
Alla färgskanners har tre kanaler: RGB (Röd, Grön, Blå / Red, Green, Blue).
Våra skanners för diabilder, negativ- och positivfilm har dessutom en fjärde kanal: IR (Infraröd).
Den infraröda kanalen används för att detekterar damm och repor. Tekniken är även känd som Digital ICE Quad Advanced™. Tekniken är begränsad till transparenta/genomlysliga färgbilder och fungerar alltså inte på svartvita bilder eller fotokopior.
Se sidan med Exempelbilder.
Skick och kvalitet på dina originalbilder ligger dock alltid till grund för hur slutresultatet blir.
En vanlig skanner med endast tre kanaler (RGB) kan alltså inte detektera och ta bort damm och repor.
Det samma gäller för vanliga kameror, som somliga använder för att fotograferar av diabilder etc.
Även om man rengör bilden manuellt i förväg blir resultatet betydligt sämre än om bilden skannas via IR-kanalen med efterföljande automatjustering.
Justerar ni färger och kornighet?
De programvaror vi använder har automatisk justering av färger och kornighet.
Ibland kan bilder få så kallat färgstick, vilket innebär att en färg (röd, grön eller blå) blir väldigt markant. Detta beror då på originalbilden, ofta pga att den är gammal och blivit utsatt för solljus etc, som våran programvara då oftast kan reducera / ta bort.
Se sidan med Exempelbilder.
Men ibland går det helt enkelt inte att justera färgen med den inbyggda algoritmen. Sådan bilder (som tillhör undantagen) försöker vi då justera manuellt. Ibland går det bra, ibland går det helt enkelt inte.
Vänder ni mina bilder rätt om det behövs?
Ja, det ingår numera i Grundpriset. Av maskintekniska skäl kan diabilder endast skannas i liggande format sk ”landskap / landscape”. Stående bilder vänds manuellt 90° till liggande. Dessa bilder vänds åt rätt håll igen när vi gör vår manuella slutkontroll innan leverans.
Vi vänder även spegelvända bilder åt rätt håll när så är möjligt. Det krävs då att bilden har tydliga referenser som vägskyltar, nummerplåtar, butiksskyltar etc. Rena naturbilder är svåra, oftast omöjliga, att avgöra om de är spegelvända eller inte.
Kan jag själv duplicera och redigera bildfilerna?
Ja. Du kan göra hur många dubletter som helst och redigera som du vill.
Ska bilderna redigeras rekommenderar vi att du väljer formatet TIFF.
Se sidan med Bildformat.
Bilder går dock inte att redigera direkt från en DVD-skiva utan måste då först kopieras till en dator etc innan redigering.
Kan jag se bilderna på min mobil och surfplatta?
Vår standardformat är JPEG (.jpg) som kan visas på alla mobiler och surfplattor med moderna operativsystem samt alla SmartTV:s och datorer.
Kan man få bilderna i mappar?
Ja. Har du valt Namngivning kan du även välja att vi sparar bilderna i mappar utan extra kostnad.
När du beställer kan du själv ange hur dina bilder skall sparas.
Bifoga då tydliga instruktioner om hur du vill att bilderna och mapparna ska namnges.
Ange på orderblanketten om du vill ha bilderna sorterade i mappar.
Du bestämmer själv namnet på en mapp/folder.
Tänk på att gruppera dina bilder som du lämnar till oss på motsvarande sätt.
Exempel
Du har diabilder i ett diamagasin som du märker “Sommaren 1978” och ett kuvert med foton och negativremsor som du kallar ”Rhodos 1993”. På baksidan av din beställning anger du att det skall finnas två mappar med dessa namn. Dina digitala foton läggs då i dessa mappar och kan visas på samma DVD-spelare eller dator. Bilderna i respektive mapp namnges efter mappnamnet och tillförs ett löpnummer.
Mappnamn: Sommaren 1978
Bildnamn: Sommaren_1978_001.jpg, Sommaren_1978_002.jpg osv...
Mappnamn: Rhodos 1993
Bildnamn: Rhodos_1993_001.jpg, Rhodos_1993_002.jpg osv...
Packa de gamla bilderna i olika kuvert eller påsar som märks med samma namn som mappen ska få. Allt läggs sedan i en gemensam kartong för hela beställningen.
Diabilder mår bäst av att ligga kvar i sina kassetter och lådor.
Undvik att tejpa på påsar, bilder och kassetter. Använd helst gummiband.
Själva försändelsekartongen kan givetvis tejpas.
Tänk på att vissa DVD-spelare kan ha problem att hantera för många undermappar och att ett fåtal spelare inte kan hantera mappar alls. Vi rekommenderar ”Spara i mappar” för beställningar via WeTransfer eller USB samt på DVD där du är säker på att din DVD-spelare kan läsa filer i mappar.
Vad händer med mina gamla bilder?
Du anger på orderblanketten om du vill ha dina gamla bilder i retur eller inte.
Oavsett vad det kostade att skicka dina bilder till oss, så betalar du bara en fast fraktavgift
när vi skickar till dig. Se gällande Orderblankett & Prislista för aktuella priser.
Släng de gamla bilderna
Efter att vi skickat dina nya bilder finns dina gamla kvar bilder hos oss i (minst) 2 veckor. Därefter slänger vi dem. Det innebär att du har tid att ångra dig ifall du trots allt vill ha dina gamla bilder tillbaka. I förekommande fall tillkommer fraktkostnad enligt gällande prislista.
Jag kommer och hämtar mina bilder
Tack. Det uppskattar vi. Men ring oss först för att avtala tid för hämtningen: 031-180081
Skicka tillbaka de gamla bilderna
När du betalat fakturan skickar vi tillbaka dina gamla bilder till dig. Fraktkostnaden skiljer sig åt beroende på om försändelsen väger under eller över 2 kg.
Om din order innehåller material som vi av någon anledning inte kan hantera så returnerar vi alltid detta material till dig. Fraktkostnaden blir då enligt ovanstående. Läs mer på sidan Bildformat.
Måste jag ange min mailadress?
Nej, det är inget krav. Men det underlättar för både dig och oss gällande kontakt och orderstatus.
Anger du din mailadress på orderblanketten får du ett mail av oss:
- När vi mottagit din försändelse.
- Med en faktura då din order är klar – eller om du valt Postförskott: med slutprisuppgift.
- När din betalning är registrerad hos oss.
- När vi skickat din försändelse.
- Med sändningsnummer (beroende på fraktalternativ och -bolag)
- Med en påminnelse – om du inte betalat fakturan inom 10 dagar.
Om du inte fått något mail från oss
Även våra mail kan fastna i spamfilter, så kika först i din mails skräpkorg. Om du ändå inte hittar något mail från oss är det bäst att kontakta oss via mail eller telefon. Om du kontaktar oss via mail är det bra om du även skriver ditt telefonnummer i mailet.
Jag har inte någon mailadress...
Om du inte har någon mailadress, eller av någon anledning inte vill ge den till oss, får du heller inga mail från oss med information om orderstatus etc.
Har du angett mobilnummer kan vi då skicka informationen via sms.
Har du heller inte angett något mobilnummer skickar vi endast fakturan till den på ordersedeln angivna returadressen.
Vad har ni för produktionsutrustning?
Vi använder utrustning från AMD, Apple, Canon, Epson, Gepe, Hamrick, Hewlett-Packard, Intel, Kodak, Lexmark, Microsoft, Microtek, Nikon, Noritsu och Samsung m.fl för högsta möjliga kvalitet.
Levererar ni till andra länder?
Ja. Vi levererar till alla länder och har kunder både inom och utanför den EU.
Vid försäljning till andra länder än Sverige kan vi, under vissa villkor, sälja utan svensk skatt. Lagstiftningen skiljer sig mellan länder inom EU och övriga världen – och ändras då och då.
Vänligen kontakta oss om det gäller leverans från och till andra länder än Sverige.